poloniainfo.dk

Największy portal polonijny w Danii.
 

Aktualności:



Autor Wątek: Nieuczciwy pracodawca Water King ApS (krewetki)  (Przeczytany 4430 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline fiskeoile

  • Zarejestrowany
  • *
  • Podziękowania
  • -Dane: 0
  • -Otrzymane: 0
  • Wiadomości: 1
  • Reputacja: +0/-0
  • Płeć: Kobieta
Nieuczciwy pracodawca Water King ApS (krewetki)
« dnia: 16 Cze 2017, 14:57:37 »
Przestrzegam przed podejmowaniem pracy w firmie Water King ApS w Fjællebroen na wyspie Fyn. Jest to praca sezonowa (marzec – wrzesień) przy obieraniu krewetek plus inne prace zlecone przez właścicielkę (czyszczenie maszyn, sprzątanie fabryki, koszenie trawy itd.). Czas pracy 7 dni w tygodniu, kilkanaście godzin dziennie. Koszty poniesione przez pracownika (transport, wyżywienie, wynajem pokoju plus media w budynku firmy) mogą przewyższyć niewielki zarobek. Ofiarami wyzysku padają nowi pracownicy, którzy nie znają sytuacji. Często po krótkim czasie wyjeżdżają aby nie ponosić dalszych strat, porzucając nawet swoje rzeczy osobiste. W maju 2017 r. sprawa trafiła do Związku Zawodowego 3F. W dniu 6. czerwca ukazał się w tej sprawie artykuł w lokalnej gazecie Fyns Amts Avis, który poniżej cytuję:                                                                                       
3F har anmeldt fiskefirma
Tre polakker har været ansat uden at få den kontraktmæssige løn, mener fagforeningen 3F, der nu har anmeldt Water King i Fjællebroen til politiet.
Bent Warncke, bew@fyens.dk
Fjællebroen:
Efter tip fra lokale borgere i Fjællebroen har fagforeningen 3F nu politianmeldt ejeren af fiske- og rejefirmaet Water King ApS i Fjællebroen for i en periode at have haft tre polakker ansat uden at give dem den løn, de kontraktligt var berettiget til.
- Vi fik flere henvendelser om, at der blev brugt udenlandsk arbejdskraft, som blev groft underbetalt, så derfor er vi gået ind i sagen, fortæller formand for 3F Sydfyn, Tonni Hansen.
3F har talt med de tre polakker og har gennemgået deres kontrakter, og det er baggrunden for, at sagen nu er sendt videre til politiet. Polakkerne er ikke organiseret i 3F, men lederen af  3F Sydfyn, Tonni Hansen, fortæller, at fagforeningen går ind i den type sager af principielle grunde.
-Dels kan vi jo godt lide det princip, at folk skal have den løn, de er berettiget til, men der ligger selvfølgelig også det i det, at man ikke skal underminere det danske system og derved skaffe sig en konkurrencefordel frem for andre ved groft at underbetale eller snyde folk for deres løn, siger Tonni Hansen.
Ventede svar fra Skat 
Ammy Trier Hansen, der er ejer af Water King, er overrasket over, at der overhovedet skulle versere en sag mod firmaet.
-Det forstår ikke, for jeg har talt med 3F om, at det, vi ventede på, var svar fra Skat.
Der er indgivet en anmeldelse om, at tre polakker ikke har fået den løn, de var berettiget til.
-Det forstår jeg slet ikke. Jeg har slet ikke hørt om det der. Vi har kørt det helt almindeligt. De har en kontrakt og de har fået udbetalt acontobeløb.
Så du mener ikke, der er en sag?
-Overhovedet ikke.
Og de havde en arbejdstilladelse i Danmark?
-Ork ja, de har det hele. Det kører almindeligt, og jeg indberetter til Skat, som jeg plejer.
Er de stadig ansat hos dig?
-Nej, nej de forsvandt i nattens mulm og mørke, så jeg pludselig stod med en fabrik uden folk.   

poloniainfo.dk

Nieuczciwy pracodawca Water King ApS (krewetki)
« dnia: 16 Cze 2017, 14:57:37 »

 

Feriepenge - pracodawca nie chce wypłacić.

Zaczęty przez AsfaltDział Podatki

Odpowiedzi: 4
Wyświetleń: 11718
Ostatnia wiadomość 22 Cze 2011, 18:30:58
wysłana przez tomekskive
problem z wydaniem CPR (albo z pracodawcą)

Zaczęty przez Tomasz RakowskiDział Podatki

Odpowiedzi: 4
Wyświetleń: 7706
Ostatnia wiadomość 29 Lis 2010, 10:47:23
wysłana przez CHOINA
Pracodawca odmawia wypłaty Nettoferiepenge

Zaczęty przez zorro100Dział Praca w Danii

Odpowiedzi: 11
Wyświetleń: 7520
Ostatnia wiadomość 06 Lip 2017, 17:39:21
wysłana przez roga
Były pracodawca

Zaczęty przez ola01Dział Pomoc!

Odpowiedzi: 2
Wyświetleń: 2889
Ostatnia wiadomość 07 Maj 2020, 11:09:56
wysłana przez ola01
Czy warto zaryzykować z tym pracodawcą? MAREMA (PL) - Hoved Rent (DK)

Zaczęty przez elbaDział Praca w Danii

Odpowiedzi: 3
Wyświetleń: 8683
Ostatnia wiadomość 23 Kwi 2008, 23:40:42
wysłana przez andrzej1