Niniejszy tekst o handlu przez internet skopiowalam z adresu:
http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/ehandel8/eu/Maja tez wersje po angielsku.
"Inden for EU
Når du handler på en hjemmeside fra et andet EU-land, vil det være reguleret af bl.a. EU-direktiver, hvilke regler der gælder for aftalen.
Selvom reglerne for e-handel er reguleret af EU-direktiver, kan der alligevel være forskel på reglerne i de forskellige lande. Det enkelte land må nemlig gerne fastsætte nogle regler, der er bedre end EU-direktiverne, men ikke ringere. I Danmark har vi fx fastsat, at der er 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg, mens kravet i EU-direktivet blot er, at der skal være mindst 7 hverdages fortrydelsesret.
Hvilket lands regler, der i sidste ende gælder for aftalen, afhænger blandt andet af, hvordan sælger har markedsført sig.
Sælger har markedsført sig over for danskere
Hvis sælgeren har markedsført sig i Danmark eller på sin hjemmeside reklamerer med, at han også sælger til kunder i Danmark, vil du ikke blive stillet ringere end efter dansk lov, når du handler fra Danmark.
I praksis kan du vælge dansk lov, når den giver dig de bedste vilkår, og sælgers hjemlands lov, når den er bedst.
Hvis der opstår en strid, der må behandles ved et klagenævn eller en domstol, kan du vælge om sagen skal anlægges i Danmark eller i sælgers hjemland.
Hvis sælger vil anlægge sag mod dig som forbruger, skal sagen anlægges i Danmark.
En dom, der er afsagt i Danmark, vil normalt kunne fuldbyrdes i sælgers hjemland.
Sælger har ikke markedsført sig over for danskere
Hvis sælger ikke markedsfører sig i Danmark og på sin hjemmeside slet ikke tilkendegiver, at han sælger varer til danske kunder, vil det normalt være lovgivningen i sælgers hjemland, der gælder for aftalen, medmindre I har aftalt noget andet.
En eventuel strid skal som udgangspunkt også afgøres i sælgers hjemland.
Forbruger Europa kan hjælpe dig med en eventuel klagesag. Se nedenfor.
Forbruger Europa
Når du skal handle – eller har handlet - med en sælger i et andet EU-land, kan du få hjælp hos et EU-forbrugercenter. I Danmark hedder det Forbruger Europa.
Forbruger Europa kan hjælpe på en række områder:
•Juridisk rådgivning om rettigheder og pligter i forbindelse med grænseoverskridende handel
•Information og faglig rådgivning i forbindelse med gennemførelse af nye EU-regler vedrørende forbrugerbeskyttelse
•Bistand i forbindelse med klager over erhvervsdrivende i andre EU-lande, herunder bistand til at sende klagen videre til den rette klageinstans i det pågældende EU-land
Klagemuligheder inden for EU
Hvis du som forbruger ønsker at klage over en vare eller ydelse købt i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa.
Forbruger Europa er det danske EU-forbrugercenter. De andre EU-lande + Island og Norge har tilsvarende centre.
Du kan altid kontakte det danske center, uanset hvilket EU-land du har handlet i. Du kan også vælge at kontakte EU-forbrugercentret i det land du har handlet i. Du kan finde en liste over alle EU-forbrugercentrene på
www.forbrugereuropa.dkForbruger Europa
Amagerfælledvej 56
2300 København S
Tlf. 32 66 90 00 (mandag til torsdag 9-16, fredag 9-15)
e-mail: info@forbrugereuropa.dk
www.forbrugereuropa.dk"
Pozdrawiam