poloniainfo.dk
Ogólne => Hydepark => Wątek zaczęty przez: mala_z_Aarhus w 03 Wrz 2008, 23:54:00
-
z Wiadomosci Onetu z dnia 3. wrzesnia 2008r.
Nad Bałtykiem powstanie most za 5 mld euro
Dania i Niemcy podpisały oficjalne porozumienie o budowie nad Bałtykiem 20-kilometrowego mostu łączącego oba kraje.
Dwukondygnacyjny most samochodowo-kolejowy zostanie ukończony w 2018 roku. Powstanie nad cieśniną Bełt Fehmarn i połączy położony na niemieckiej wyspie Fehmarn port w Puttgarden z duńską wyspą Lolland. Plany przewidują budowę czteropasmowej autostrady i dwutorowej linii kolejowej.
Obie wyspy są już połączone mostami z lądem stałym. Leżąca między nimi cieśnina przerywa bezpośrednie połączenie drogowe między Kopenhagą a Hamburgiem. Dzięki tej konstrukcji czas podróży między Kopenhagą a Hamburgiem skróci się do trzech i pół godzin. Opłata za przejazd nowym mostem wyniesie prawdopodobnie ok. 60 euro.
Projekt, którego realizacja ma kosztować 4,8 miliarda euro, niemal w całości sfinansuje strona duńska. Niemcy przeznaczą tylko 800 milionów euro na rozbudowę połączeń drogowych i kolejowych w Szlezwiku-Holsztynie.
Koszty budowy, która rozpocznie się w 2012 roku, zostaną pokryte przez prywatnych inwestorów oraz z unijnych funduszy.
Przedstawiciele lokalnych niemieckich władz oraz ekolodzy z obu krajów sprzeciwiają się projektowi, twierdząc, że jest on niepotrzebny i zaszkodzi środowisku.
W wiadomosciach radiowych podawana, ze cena przejazdu przez planowany most ma byc podobna do wysokosci oplaty za przejazd Storebæltsbroen ( laczy Fionie z Zelandia).
-
jeśli to prawda i rzeczywiście zbudują ten most - będzie super!! podróż do domku się skróci ;) ale wiadomo, czy plany przejdą w czyny? zobaczymy...
-
To juz jest klepniete, Maggie, przez parlament. Most ma byc oddany do uzytku w 2018 roku.
-
no to się cieszę...ale w sumie wyliczyłam, że bliżej nie będzie :( ale i tak fajnie ;)
-
No wlasnie mam takie same wrazenie jak Maggie.
Na Lollandzie mowilo sie o moscie, Gedster-Rostock, ale pewnie za dlugi by musial byc.
Promem z Putgarden do Maribo plynie sie 45 minut, wiec pewni zaoszczedzi sie az pol godziny.
Natomiast jadac do Polski z Kopenhagi przez Puttgarden, nadklada sie ponad 200 kilometrow.
Alez wymyslili.
-
Coz, nie dla Polakow to wymyslili ;)
-
cena tez po byku za przejazd.... ::)
-
Coz, nie dla Polakow to wymyslili ;)
Gdzieś była wzmianka kiedyś o tym że Duńczycy wybudują most do Niemiec dla Szwedów. (chyba nawet na naszym forum było)
-
No wlasnie mam takie same wrazenie jak Maggie.
Na Lollandzie mowilo sie o moscie, Gedster-Rostock, ale pewnie za dlugi by musial byc.
Promem z Putgarden do Maribo plynie sie 45 minut, wiec pewni zaoszczedzi sie az pol godziny.
Natomiast jadac do Polski z Kopenhagi przez Puttgarden, nadklada sie ponad 200 kilometrow.
Alez wymyslili.
do czasu przeprawy dolicz jeszcze czas załadunku. rozładunku i oczekiwania na przeprawę...
zresztą inwestycja ta z tego co wiem ma być w części finansowana przez EU
dla zainteresowanych, umowa pomiędzy Danią i Niemcami:
(http://img519.imageshack.us/img519/8290/51813707uv8.png)
(http://img519.imageshack.us/img519/423/52470958ic1.png)
PS. I powoli Dania myśli o innym moście... Kalundborg-Samso-Aarhus ;D
Tu np. skrócenie czasu podroży wyniesie 2h....
-
Ostatnio Khb powiedziala zdecydowane nie.
Pamietam jak jeden profesor udawadnial, ze most ten bylby duza kleska dla Århus.
Ale czy my juz o tym kiedys nie dyskutowalismy?