poloniainfo.dk
Ogólne => Podatki => Wątek zaczęty przez: itlor w 16 Kwi 2010, 07:46:43
-
Wczoraj cos takiego pojawilo sie w dziale ogloszenia/sprzedam ( juz zostalo usuniete ):
Od czerwca tego roku zmieniaja sie przepisy odnośnie poruszania się samochodami po Danii.
Nie bedzie juz wniosków o czasowe używanie aut. Osoby, które posiadają zwyczajne miejsce zamieszkania
w Polsce lub innym państwie członkowskim będą mogły poruszać autami tam zarejestrowanymi bez ograniczeń
czasowych.
Przepisy zmienią się po naciskach Komisji Europejskiej, która zareagowała po skargach kilku obywateli Pl pracujących
w Danii. Tym samym Dania przyznała sie na piśmie do błędu i w czerwcu przystosuje swoje przepisy do Dyrektywy rady 83/182/EWG
Niebawem ruszy również proces w Trybunale praw człowieka przeciwko bezprawnemu przewłaszczeniu
mienia (samochody, tablice rej, czy dowody rejestracyjne).
Komisja Europejska stwierdziła iż jest to łamanie konwencji praw człowieka. Podobny proces przegrała już
Grecja w sprawie C156/04.
Będę na bieżąco informował w sprawie, ponieważ komisarz Micole Wieme informuje mnie o wszystkich postępach w w/w sprawach.
Nie piszę na forum bo nie mam zamiaru czytać bzdetów "filozofów greckich" z dunskimi tablicami rej.
Jakis zartownis to pisal? Czy cos sie dzieje faktycznie?
-
??? Niezły żartowniś
-
to nie żart tylko prawdziwa prawda !!!
chyba ci co kupili juz dunskie auta to sie wypowiadaja ze niemozliwe bo zrobili wtope hiiii:)
wiec niech nie zazdroszcza tym co teraz beda za dwa miechy jezdzic furami takimi jakimi bada chciec a nie musiec :)
-
Mnie to wyglada na zart - nigdzie nie udalo mi sie znalezc zadnych informacji na ten temat.
A ja wlasnie kombinuje nad kupnem samochodu...
-
Jest to jawny zabotaz w dwa miechy wprwadzic nowe zarzadzenia i przepisy sorry ale takie zeczy to tylko w erze,a co ze sprawami ktore sie juz tocza?,ktos sieje propagande i tyle,pisze bzdaty ze ktos wygral sprawe,osoby te mozna policzyc na palcach jednej reki, jakby przegral interes panstwa to co innego ale nie pojedyncze jednostki.
-
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/cm/602/602069/602069pl.pdf
Bez komentarza.
-
Z linku podanego przez Zurich wynika miedzy innymi:
"7. Oprócz przepisów Traktatu dwie dyrektywy Rady wyraźnie ograniczają prawa państw członkowskich do nakładania podatków konsumpcyjnych na pojazdy przywożone przez obywateli na użytek własny z innych państw członkowskich.
8. Pierwsza z nich, dyrektywa Rady 83/182/EWG dotyczy tymczasowego przywozu do państwa członkowskiego na okresy krótsze niż sześć miesięcy przez obywateli innego państwa członkowskiego. Druga dyrektywa, dyrektywa Rady 83/183/EWG, dotyczy przywozu na stałe do państwa członkowskiego przez osoby zamieszkujące w innym państwie członkowskim, które zmieniają miejsce zamieszkania na państwo członkowskie przywozu."
Z pkt. 8 wynika, ze prywozac samochod np. z Polski do Danii na okres krotszy niz 6 miesiecy - panstwo nie moze nakladac podatku rejestracyjnego. A wiec, jakrozumiem, niepotrzebne jest staranie sie o pozwolenie na poruszanie sie pojazdem z polskimi
"blachami" na terenie Danii. Chyba, ze cytowane prawo jest juz przestarzale?
[Posted on: 16 Kwi 2010, 18:45:42]
to nie żart tylko prawdziwa prawda !!!
Jezeli jest to prawdziwa prawda - prosze o udokumentowanie tej prawdy. W innym przypadku cala dyskusja (jak wiele poprzednich o polskich "blachach" nie ma sensu.
-
Temat mozna zamknac.
Na poczatku przyjazdu wysmarowalem maila do Komisji Europejskiej nt. rejestracji, odpisali, ze wszystko OK. Nie ma zadnej dyskyrminacji, bo tak samo jak Polak, Niemiec, tak i Dunczyk musi zaplacic podatek rejestracyjny, jesli sprowadza auto z innego Panstwa.
-
A już myślałam,że niebawem przyprowadzę spowrotem z Polski moje wymarzone autko a tu niestety nadal renia :-(((
A tak poważnie to też nie uwierzyłam w to że tak szybko i po cichu władze duńskie zmienią przepisy i zrezygnują z takiej kasy,zwłaszcza w dobie wszechobecnego kryzysu.
-
A już myślałam,że niebawem przyprowadzę spowrotem z Polski moje wymarzone autko a tu niestety nadal renia :-(((
A tak poważnie to też nie uwierzyłam w to że tak szybko i po cichu władze duńskie zmienią przepisy i zrezygnują z takiej kasy,zwłaszcza w dobie wszechobecnego kryzysu.
Smigaj szybko do PL po swoja bryke cud poki pyl wulkaniczny wisi w powietrzu mozan smigac na zagranicznych blachach.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1330835.ece
-
Moznasmigac, ale tylko po udokumentowaniu posiadania biletu na samolot.
-
yyy ... a licencja pilota nie wystarczy?
-
yyy ... a licencja pilota nie wystarczy?
wystarczy,ale musi to być licencja pilota-oblatywacza
-
I oblatywacz panienek , też może być ;D
-
i po co zbaczacie z wątku, jak wam się nudzi znajdziće sobie inna rozrywke, bo dla niektórych to ważny temat i każdy Polak czeka aż wreszcie ta sytuacje sie wyjasni
-
Chodzi o to, ze sytuacja sie nie wyjasni, bo nie ma co sie wyjasniac :)
Podatek rejestracyjny jest zgodny z prawem a UE nie ma nic do tego, bo ta kwestia lezy w gestii kazdego panstwa czlonkowskiego i nie jest regulowana nadrzednie.
-
Oplata rejestracyjna jest jaka jest.Wysokie pensje to i wysokie oplaty. ;) Za mieszkanie tez tutaj sie placi 5 albo i wiecej razy wiecej niz w PL i wszyscy placa i nie narzekaja.
Jesli chodzi o osobe ktora zamieszcza roznego rodzaju informacje o zmianach w przepisach to moim zdaniem robi ludziom wode z mozgu!W jednym z takich anonsow zamiescila e-maila z oferta ze przesle niezbedne informacje.Z ciekawosci wyslalem e-maila.Oczywiscie odpowiedzi nie dostalem. ;D Kazdy ma wolna wole i moze sluchac rad pseudo doradcow lub miec wlasne zdanie i sluchac wlasnego rozsadku.Jedno jest pewne ze kontrole mocno sie nasilily i jesli ktos wierzy w te sensacyjne informacje pisane przez anonimowego forumowicza i ma duzo wolnego czasu i pieniedzy zeby udowodniac skat-owi i politi ze to on ma racje a nie skat to ja zycze powodzenia.Zainteresowanym napisze ze dzisiaj ok 10.30 byla kontrola przy zjezdzie z Hillerodmotorvejen na Kopenhage.Wkleje jeszcze link ktory juz zamiescilem w innym watku.To jest kontrola z 09 kwietnia.
http://www.tvsyd.dk/arkiv/?video_id=29296
-
i po co zbaczacie z wątku, jak wam się nudzi znajdziće sobie inna rozrywke, bo dla niektórych to ważny temat i każdy Polak czeka aż wreszcie ta sytuacje sie wyjasni
my nie zbaczamy z wątku gdyż on sam umarł śmiercią naturalną.jeśli ktoś rozpoczyna wątek typu "samochody-nowe przepisy" , "1000 litrów benzyny w deputacie dla każdego Polaka" czy inne tego typu fantazje ,powinien w pierwszej kolejności poprzeć je linkiem z wiarygodnego źródła regulującego zagadnienie zawarte w temacie.w przeciwnym razie taki wątek nie ma sensu i szkoda prądu na rozwodzenie się nad tym.ot co.
-
;D Jakie u mnie w firmie było poruszenie jak ktoś przeczytał ten post w dziale ogłoszenia "wielkiego myśliciela" i rano zdał relację, wszyscy byli tak podnieceni, że wrzało jak w ulu ;D ;D
-
ja miałem juz dziesiatki kontroli drogowych i granicznych i nigdy od 4 lat nikt mnie nie zapytał czemu poruszam sie autem na pl tablicach wydaje mi sie ze ludzie sami sie tym nakrecacie straszycie a tym co pozabierali niby auta to sa ludzie ktorzy dobrze wiedzy czemu im je buchneli ;) tylko poco prawde mowic lepiej siac plote i byc zasdrosnym ( mi zabrali to zabiora i tobie) hehe caly polak :) jesli ktos jezdzi autem nie zadrogim w granicy do 30 tys kr to skat sie go nie czepi lecz gdy wartosc auta JEST JUZ W GRANICY 100 TYS KR TO WTEDY TAK BO KAZDY DUNCZYK BEDZIE ZASDROSNY bo oni robia lat nascie i jezdza starymi łupami hiii
ludzie olejcie to a co do zmiany przepisow to faktycznie to jest prawda ze dania szykuje zmiany lecz znajac zycie zmiany beda lecz mysle tak by wyszlo na ich i zacznie sie znow szukanie dziury w prawie ;)
-
Hehe ROBOTIK, to, ze bedziesz sobie wmawial, ze problemu nie ma, nie spowoduje, ze go nie bedzie.
Wieczorem Politi podjechalo na parking, wyciagneli aparat i zrobili fotke mojemu autku - wartosc 40 000dkk, wolalem przerejestrowac i miec swiety spokoj :) Poza tym Skat zarobil 20 000dkk przez 45 minut pracy (przyjecie mojego wniosku, wyliczenie podatku, przyjecie wplaty), wiec nie tylko od drogich aut jest dobry zarobek.
A to, ze szykuja zmiany to ... Twoj sen, czy masz jakies wiarygodne zrodlo tejze informacji? ::)
Przeciez to oczywiste, ze zmian zadnych nie szykuja, bo nie musza, jako, ze wszystko jest zgodne z prawem.
greg1969 rozsiewajacy plotke musial byc czlowiekiem wielkiej wiary ;)
-
ja miałem juz dziesiatki kontroli drogowych i granicznych i nigdy od 4 lat nikt mnie nie zapytał czemu poruszam sie autem na pl tablicach wydaje mi sie ze ludzie sami sie tym nakrecacie straszycie a tym co pozabierali niby auta to sa ludzie ktorzy dobrze wiedzy czemu im je buchneli ;) tylko poco prawde mowic lepiej siac plote i byc zasdrosnym ( mi zabrali to zabiora i tobie) hehe caly polak :) jesli ktos jezdzi autem nie zadrogim w granicy do 30 tys kr to skat sie go nie czepi lecz gdy wartosc auta JEST JUZ W GRANICY 100 TYS KR TO WTEDY TAK BO KAZDY DUNCZYK BEDZIE ZASDROSNY bo oni robia lat nascie i jezdza starymi łupami hiii
ludzie olejcie to a co do zmiany przepisow to faktycznie to jest prawda ze dania szykuje zmiany lecz znajac zycie zmiany beda lecz mysle tak by wyszlo na ich i zacznie sie znow szukanie dziury w prawie ;)
To Twoje ogloszenie z 28 marca:
mam do sprzedania bardzo ladnego i zadbanego passata tylko jest jeden problemze na pl tablicach ale moze komus by to pasowalo i poszukuje wiec zapraszam
autko z 98r 1,6 benzynka sedan srebrny aluski komplet nowych kompletnie zimowek klima elektryka na calosci wszystko co powinno byc jest Mrugnięcie przebieg jest naprawde maly i nie krecony na 100% 130 tys km zalozone nowe lampy przod i tyl wiec autko wyglada rewelacyjnie zdiecia moge wyslac na meila. kontakt najlepiej w godzinach wieczornych autko jest w okolicach aalborga cena 35 tys kr.ewentualnie zamiana na dunskie z doplata w jedna lub droga strone Mrugnięcie tel. +4541837333
Jesli jestes taki pewny swego i nie boisz sie kontroli to dlaczego chcesz sie pozbyc swojego auta na PL blachach??????????????????
-
Hehe Zurich , dobre. Jak widac ... mowi sie jedno, a robi co innego :D
-
Noo możesz tak przejeździć całą karierę w DK przy odrobinie szczęścia, ja też tak jeździłem i to autem wartym aż ok. 15000 DKK (nie zmieniałem na lepsze bo wiedziałem czym to grozi w razie wpady - większe koszty, koledzy pozmieniali i było im naprawdę przykro jak doszło do spotkania ze SKAT) i nadszedł czas wpady i już nie chce mi się pisać i tłumaczyć nic na ten temat. Każdy jest Panem swego losu tak, że życzę wszystkim powodzenia, zresztą głupich nie sieją sami się rodzą. Sam do dziś żałuje, że dałem się pozamiatać ale cóż.
-
dziwne dlaczego celnicy przy zjezdzie z promu pomerania nie informuja o tym ze to nielegalne czy tez ryzykowne jezdzic na polskich numerach po danii....
-
Bo to nie jest przestępstwo celne, tylko podatkowe.
-
http://anglia.interia.pl/wiadomosci/news/polak-wygral-2-letnia-batalie-ze-szkockim-sadem,1469017
zrodlo interia .pl
-
i to samo dotyczy Danii jak i innych krajow , to jest bezprawne przywlaszczanie mienia ;)
-
O matko, ludzie, czy Wy potraficie czytac ze zrozumieniem? Przeciez tam chodzi o cos kompletnie innego, facet mial OC a oni uwazali, ze nie ma. Co to ma do podatku rejestracyjnego? :D Przeciez gdyby OC nie mial to pewnie by mogli smialo zrobic to, co zrobili ... (ale to juz inna bajka) ...
-
Wstawiam to bo to ciekawy artylul a Big Brother wykasowal post z linkiem do tego artylkulu.
"Obce blachy" - czyli jak (nie) jeździć samochodem nie zarejestrowanym w Danii.
2010.04.27, 13:37
„Prawo jest prawem i dokładnie kontrolujemy samochody na obcych numerach, zwłaszcza luksusowe, szwedzkie i niemieckie. Śledzimy i zatrzymujemy je na parkingach, na ulicach a nawet w korkach. Co tydzień konfiskujemy przynajmniej 5 samochodów, tylko w okolicach Kopenhagi. Nikt nam nie ucieknie”
Jedna z 4 unijnych swobód – swoboda przemieszczania się ludzi jest jednym z powodów naszej zwiększonej mobilności. Przemieszczamy się po Europie głównie w poszukiwaniu pracy lub nawet nowego miejsca zamieszkania. Tu w Danii, nawet mimo kryzysu, możemy - jeśli mamy pracę - zarobić o wiele więcej niż w Polsce. Wielu z nas przyjeżdża tutaj pojazdami (samochodami, samochodami dostawczymi motocyklami) i używa ich na co dzień zarówno w dojazdach do i z pracy jak i w normalnym codziennym życiu.
Częstokroć z tego tytułu dochodzi nie tylko do nieporozumień ale i do poważnych konfliktów z duńskim prawem. Nam wydaje się, że „ścigane” są tylko samochody na polskich numerach rejestracyjnych a w rzeczywistości to wszystkie auta na obcych blachach są w Danii szczególnie „obserwowane” a nawet śledzone. W ubiegłym roku od początku kwietnia do końca października w południowej Jutlandii miały miejsce wspólne skatowsko -policyjne kontrole, w wyniku których zatrzymano 151 pojazdów na obcych rejestracjach, w tym 81 na polskich blachach. „Prawo jest prawem i dokładnie kontrolujemy samochody na obcych numerach, zwłaszcza luksusowe, szwedzkie i niemieckie. Śledzimy i zatrzymujemy je na parkingach, na ulicach a nawet w korkach. Co tydzień konfiskujemy przynajmniej 5 samochodów, tylko w okolicach Kopenhagi. Nikt nam nie ucieknie”– powiedział kilka miesięcy temu Lars Kramer, Kabusewnik Biura Karnego SKAT w Kopenhadze. O tym, ze słowa te nie są rzucone na wiatr przekonał się niedawno brazylijski napastnik FC København Jose Junior, który w ten właśnie stracił swojego wypasionego Mercedesa na szwedzkich blachach ( na stałe zameldowany w Malmoe, gdzie jeszcze niedawno grał w piłkę tu w Kopenhadze wynajmuje mieszkanie). Musi zapłacić 700 000 DKK ( 350 000 podatku rejestracyjnego i 350 000 kary) aby odzyskać ten pojazd. Jeżeli nie zapłaci to może nawet wylądować w więzieniu bo oszustwo - a za takie prawo duńskie uważa między innymi jazdę samochodem na obcych numerach bez wymaganej zgody - powyżej 100 000 koron karane jest w Danii więzieniem !!!
Dlaczego tak się dzieje? Aby w miarę dokładnie odpowiedzieć na to a także inne pytanie postanowiłem zasięgnąć informacji u samego źródła czyli w SKAT ( to właśnie SKAT jest inicjatorem tych wspólnych z policją duńską łapanek na obce samochody ), a także w Ambasadzie RP w Kopenhadze. Ten nabrzmiały problem wymaga bowiem szerszego i szczegółowego naświetlenia gdyż pojawiło się wiele niedomówień i błędnych opinii o czym świadczy choćby nie zawsze rzeczowa dyskusja na ten temat, na forum www.polonia.dk też
Zasady ogólne.
1.Pobyt w celach turystycznych ( do 3 miesięcy). W takim wypadku można legalnie bez problemu poruszać się pojazdem z polskimi numerami rejestracyjnymi i nie ma konieczności uzyskiwania stosownych zezwoleń władz duńskich. Stan techniczny pojazdu nie może jednak budzić żadnych wątpliwości, powinien on posiadać ważny polski dowód rejestracyjny i przynajmniej podstawowe ubezpieczenie komunikacyjne. Ważne jest także polskie prawo jazdy.
2.Dłuższy pobyt czasowy lub pobyt stały. Jeżeli osiedlasz się w Danii na stałe lub czasowo i przywozisz ze sobą pojazd to jesteś zobowiązany w terminie do 14 dni od pierwszego wjazdu na terytorium Danii do jego przerejestrowania oraz zapłacenia podatku rejestracyjnego gdyż osoby, które mają miejsce zamieszkania w Danii nie mogą korzystać z pojazdów na zagranicznych tablicach rejestracyjnych. Ważne jest w tym wypadku pojęcie miejsce zamieszkania.
Za osobę zamieszkującą w Danii prawo duńskie uznaje tego kto w związku z pracą wykonywaną w Danii codziennie nocuje na jej terytorium ( nawet jeśli posiada miejsce stałego pobytu za granicą) i przebywa w Danii przez okres jednego roku lub przez okres 365 dni w ciągu 24 miesięcy ( UWAGA: od 1 lipca 2010 nastąpi zmiana – za pobyt w Danii uważać się będzie przebywanie na jej terytorium do 185 dni w ciągu roku). Jeżeli masz wątpliwości czy Twój pobyt w Danii jest równoważny z zamieszkiwaniem na jej terytorium to wyjaśnienie uzyskać można w organach administracji skarbowej wypełniając i wysyłając formularz 21.059 ( wersja angielska 21.059E, formularz dostępny na stronie www.skat.dk, wybierz Borger – Osoba fizyczna a następnie Blanketter – Formularze).
Aby wwieźć do Danii bez odprowadzania podatku VAT (Moms) pojazd zarejestrowany w innym kraju UE muszą być spełnione dwa warunki:
1. Pojazd musi byś starszy niż 6 miesięcy
2. Przed przyjazdem do Danii należy nim przejechać więcej niż 6000 km.
Pamiętać należy także o tym, że w Danii nie ma ceł na samochody a zamiast nich istnieje tzw. podatek rejestracyjny, który przewyższa cenę fabryczną pojazdu o 150 – 200% a nawet więcej.
Jak postępować?
Wszystko zależy od tego jak długi pobyt planujemy w Danii, a także od tego czy mamy w Danii zarejestrowaną firmę. Każdy przypadek i wniosek rozpatrywany jest przez SKAT indywidualnie (nie ma tutaj żadnych sztywnych reguł i szablonów postępowania). W związku z zaostrzeniem przez SKAT przepisów celno-skarbowych dotyczących poruszania się samochodami na obcych numerach rejestracyjnych najlepiej wniosek taki ( formularz 21.059, w wersji angielskiej 21.059E) - jak radzi Konsulat Generalny RP w Kopenhadze, pobrać ze strony SKAT ( www.skat.dk ), wypełnić i wysłać będąc jeszcze w Polsce czyli przed planowanym przyjazdem do Dani. Pozwoli to uniknąć w przyszłości wielu przykrości a w konsekwencji zabrania pojazdu i odholowania go na parking celny a także konieczności poniesienia opłat za przegląd techniczny według duńskich reguł (Duńczycy nie uznają badań technicznych wykonanych w innych krajach ) i podatek rejestracyjny pojazdu. Podatek rejestracyjny jest w Danii bardzo wysoki i wynosi 63% od wartości pojazdu w Danii (wartość pojazdu wyliczana jest między innymi na podstawie aktualnej ceny rynkowej z uwzględnieniem posiadanego przez pojazd wyposażenia pomniejszonej o stopień zużycia wynikający z rocznika samochodu czyli tzw. procentowy spadek wartości). Dodatkowo nakładane są kary będące wielokrotnością tejże opłaty rejestracyjnej. Ponadto aby wykupić taki pojazd należy także pokryć koszty jego parkowania na parkingu celnym – 250 DKK/dzień. W takiej sytuacji SKAT dokonuje wyceny pojazdu i określa termin zapłaty należnych w tego tytułu opłat. Nie dotrzymanie terminu wykupu pojazdu spowoduje, iż po upływie 3 miesięcy zostanie on wystawiony na licytację.
Wypełniając formularze pamiętać należy o tym, że druk (formularz) 21.059 jest – wg opinii SKAT -przeznaczony dla osób, które w miesiącu co najmniej 2 razy jadą do Polski. Wielu naszych rodaków wypełnia ten formularz i wysyła do SKAT pracując w Danii dłuższy czas, mając od dawna nadany CPR numer. W sytuacji takiej szanse na otrzymanie zgody są prawie zerowe gdyż jesteśmy uważani za zamieszkujących już na terenie Danii i mamy w najlepszym razie - 14 dni na wywiezienie samochodu z Danii licząc od dnia doręczenia nam decyzji w tej sprawie. Może się też okazać, że wysyłając w tej sytuacji formularz do SKAT przypomnimy o swoim istnieniu i wskażemy urzędnikom i policjantom kogo i gdzie mają szukać !!! SKAT korzysta nie tylko z takich okazji ale także z informacji jakie przekazują mu Duńczycy, którzy – i nie ma się im co dziwić -nie mogą znieść tego, że oni muszą płacić wysokie opłaty rejestracyjne i akcyzę, a obcokrajowcy bez problemu śmigają po duńskich drogach swoimi często rzucającymi się w oczy pojazdami, na kupno których nie stać ponoć przeciętnego Duńczyka. Obie te instytucje Policja i SKAT zwiększyły specjalnie w tym celu od nowego roku zatrudnienie w komórkach karno-skarbowych.
Jeżeli świadczysz w Danii usługi na rzecz duńskich podmiotów gospodarczych i jesteś zarejestrowany w RUT ( Register for Udelandske Tjenesteydere – Rejestr Zleceniobiorców Zagranicznych) to zgodę na poruszanie się pojazdem na obcych numerach uzyskać można bez większych problemów. Należy najpierw dokonać rejestracji przedsiębiorstwa a później już po otrzymaniu numeru CVR wystąpić do SKAT o zgodę na używanie samochodu na obcych numerach rejestracyjnych, ze względu na świadczone w Danii usługi.
Rejestracja pojazdu w Danii.
Aby obcy pojazd mógł być zarejestrowany w Danii i otrzymać duńskie tablice rejestracyjne musi przejść 2 przeglądy:
1. przegląd techniczny w autoryzowanej stacji badania pojazdów (wykaz wszystkich stacji znajduje się na stronie www.fstyr.dk , Færdselsstyrelsen –Agencji Transportu i Bezpieczeństwa Drogowego)
2.przegląd celny w celu identyfikacji pojazdu, ustalenia stanu licznika kilometrów, określenia rodzaju i zakresu wyposażenia oraz stanu ogólnego.
W trakcie takiego przeglądu może nas spotkać szereg niespodzianek ponieważ pojazd nie figuruje w duńskim rejestrze pojazdów i jego stan techniczny może budzić u duńskich specjalistów sporo wątpliwości, których usunięcie może okazać się bardzo kosztowne. Po przeglądzie należy udać się do urzędu skarbowego gdzie dokonane zostanie wyliczenie należnego podatku rejestracyjnego. Podatek ten możemy opłacać kwartalnie z góry wypełniając w tym celu formularz 21.036 ( dla pojazdu o wartości np. 100000 DKK wynosi on ok. 2300DKK/ kwartał ). Duńskie tablice rejestracyjne to koszt 1180 DKK to i przedostatni etap tej długiej i kosztownej ścieżki. Ostatni to ubezpieczenie pojazdu w duńskiej firmie ubezpieczeniowej. Wszyscy duńscy ubezpieczyciele respektują posiadane zniżki z krajów pochodzenia pojazdu - należy przedstawić stosowne dokumenty potwierdzające ich posiadanie. Po zarejestrowaniu pojazdu w Danii należy wyrejestrować go w Polsce.
Dopabuse teraz możemy spokojnie śmigać po duńskich drogach swoim wehikułem. Na nasz adres domowy przyślą nam jeszcze tylko kwit na opłacenie podatku drogowego ( 2 razy w roku).
Jeśli wyprowadzasz się z Danii i chcesz zabrać z sobą swój pojazd to jest to oczywiście możliwe. Otrzymasz wtedy zwrot pewnej części swoich pieniędzy z tytułu zapłaconego podatku rejestracyjnego. Należy tylko złożyć wniosek na formularzu 21.044 (dostępny tylko w j. duńskim).
W dyskusjach na ten temat często pojawia się pytanie: czy to co dzieje się w Danii z pojazdami na obcych blachach jest zgodne z prawem UE? Spotkałem kilka miesięcy temu Polaka, który chce w tej sprawie zwrócić się do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasborgu. Krążą (nie)wiarygodne ponoć według ich autorów informacje o tym, że lada moment w Danii nastąpią korzystne zmiany prawa w tym zakresie. O święta naiwności !!! Przecież z tych wysokich podatków i opłat wpływających do budżetu opłacane są między innymi szkoły, przedszkola, służba zdrowia, wojsko, policja a także cała sfera świadczeń socjalnych (np. dopłata do mieszkań komunalnych, zasiłki rodzinne), z których my imigranci też korzystamy. Jeśli zmniejszy się podatki lub też zrezygnuje z części opłat to automatycznie zmniejszy się też ilość pieniędzy na finansowanie tych sektorów gospodarki. Czy będąc na miejscu Duńczyków ktoś z nas zgodziłby się aby dostawać mniej pieniędzy z państwowej kasy???
Unia Europejska nie jest państwem. Jest jak sama nazwa na to wskazuje unią państw, które mają swobodę w kształtowaniu własnej polityki podatkowej i celnej. Mniejsze wpływy do budżetu któregokolwiek z państw członkowskich to automatycznie mniejsza składka do unijnej kasy a co za tym idzie mniej pieniędzy do podziału. Dura lex set lex.
Krzysztof Kozik, Kopenhaga
-
5 na tydzien..to faktycznie sie clopcy i dziewczeta ze skat-a i politi sprezaja..haha...typowo po dunsku..powoli i niedbale!!!!
-
Po tak wyczerpujacej informacji autorstwa Krzysztofa kozika, proponuje, aby temat "polskich blach" zamknac.
-
zamykam.