Ja się mu wcale nie dziwie. 99% polaków przyjechało tutaj tylko do pracy i po paru latach jak zarobią swoje wrócą do Polski. I żaden z nich nie przerejestruje auta na duńskie blachy. Chociaż by tylko dlatego, że samochód raz wyrejestrowany w Polsce nie może być ponownie zarejestrowany. Poza tym nie żyjemy w średniowieczu tylko unii europejskiej i żadne podatki rejestracyjne w danii nas nie dotyczą, tak jak farmerów duńskich mających swoje farmy także w Polsce nie dotyczą polskie przepisy rejestracji pojazdów.
W bloku obok mieszka policjant duński. Opowiada mi nieraz jak się politi śmieje z "unijnych" kabusewców, ktorzy zawracają lub skręcają na widok radiowozu. A jeszcze bardziej polewają z polaków co jeżdża duńskimi autami. Mają takie powiedzenie, że zaplacili podatek od głupoty.
I ja się pod tym podpisuje obiema rękami, w pięciu językach. Polskim, angielskim, rosyjskim, niemieckim i duńskim.
Peter jestes dla mnie smiesznym gosciem. Chcesz jezdzic na polskich blachach to jezdzij, ale nie przekonuj innych do racji, ktorej nie masz.
1. Mowisz, ze prawo dunskie odnosnie oplaty rejestracyjnej jest niezgodne z przepisami Unii Europejskiej. Jakie powody podales ? Artykul z gazety wyborczej z 2003r. Sorry, ale te pismaki sami nie wiedza co pisza. Co lepszy dziennikarz ucieka z gazety wyborczej. W ww. artykule z 2003r. powoluja sie na dyrektywe 83/183/CEE. Juz Ciebie inforumje. Nie ma takiej dyrektywy. Jest natomiast dyrektywa 83/183/EEC (83/183/EWG). Nie wiem czy te pismaki w ogole zapoznaly sie z trescia tej dyrektywy, ale uwazam, ze nie. A w tej dyrektywie jest cos takiego jak artykul 1 pkt 2. Poszukaj sobie tresci dyrektywy i sprawdz co on mowi. I dyrektywa ta obowiazuje od 1983r. w Unii Europejskiej bez zadnych zmian w tym zakresie.
2. A teraz kilka wyrokow Europejskiego Trybunalu Sprawiedliwosci:
- wyrok z dnia 21 marca 2002 r. (sprawa C-451/99, Cura Anlagen) „W tej kwestii należy pamiętać o tym, że z wyjątkiem szczególnej sytuacji pojazdów tymczasowo przywożonych do Wspólnoty oraz pojazdów silnikowych przeznaczonych wyłącznie do drogowego transportu towarów, o dopuszczalnej ładowności co najmniej 12 ton, (…) opodatkowanie pojazdów silnikowych nie zostało zharmonizowane i znacznie różni się w poszczególnych państwach członkowskich. Państwa członkowskie mogą zatem swobodnie korzystać z uprawnień w dziedzinie opodatkowania w tym zakresie, pod warunkiem, że czynią to w zgodzie z prawem Wspólnoty (...)”,
- wyrok z dnia 17 czerwca 2003 r. (sprawa C-383/01), ETW podkreślił, że duński podatek rejestracyjny, pomimo bardzo wysokich stawek, jest zgodny z prawem WE, ponieważ nie ma żadnego skutku protekcyjnego lub dyskryminacyjnego. Oznacza to, że wysokie stawki podatku rejestracyjnego same w sobie nie są sprzeczne z prawem wspólnotowym.
- państwa członkowskie muszą jednak korzystać ze swoich praw w zgodzie z odpowiednimi przepisami zarówno Traktatu WE, jak i wynikającego z niego prawa wspólnotowego. W szczególności, zgodnie z art. 90 Traktatu, państwa członkowskie nie mogą nakładać wyższych opłat na produkty przywożone niż na podobne i konkurencyjne produkty krajowe. – o to wlasnie Polska przegrala sprawe bo traktowala nabusewno samochody sprowadzane z Unii oraz kupione w Polsce
- wyrok z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie Weigel vs. Austria (C-387/01) w sprawie oplaty rejestracyjnej, aspekty podatku podobne do systemu dunskiego – wygrana Austrii
- wyroku z dnia 15 lipca 2004 r. w sprawie Lindfors vs. Finlandia (C-365/02) w sprawie oplaty rejestracyjnej, aspekty podatku podobne do systemu dunskiego – wygrana Finlandii
- odpowiedz Komisji Europejskiej z dnia 3 lutego 2006r. na petycje Manfreda Sucha (Niemcy) w sprawie wysokich oplat za zarejestrowanie pojazdu dla osob przeprowadzajacych sie do Danii – Komisja Europejska opowiedziala sie po stronie Danii
3. Tyle sie mowi, ze mozna poruszac sie w Danii autem na polskich blachach jezeli jest sie w Danii tymczasowo. Co oznacza slowo „tymczasowo” w Unii Europejskiej. I ponownie musimy spojrzec na dyrektywe 83/183/EEC, a dokladniej na jej artykul 6 ktory mowi: „Dla celów niniejszej dyrektywy, miejsce stałego pobytu oznacza miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa przez co najmniej 185 dni w każdym roku kalendarzowym, ze względu na swoje powiązania osobiste i zawodowe, a w przypadku osoby nie związanej z tym miejscem zawodowo, ze względu na racjonalnie umotywowane głębokie powiązania osobiste.”
Jak widac Dania stosuje mniej restrykcyjne przepisy poniewaz pozwlala (oczywiscie po zlozeniu wniosku do SKAT) na poruszanie sie autem max. 365 dni.
Nastepnym razem Peter postaraj sie. Zacytuj jakies przepisy, a nie durne, stare artykuly niedouczonych pismakow. Z faktami nie wygrasz.
I zapamietaj sobie. Policja moze sobie mowic co chce bo to ich nie interesuje. Jak SKAT zlapie to tlumaczenie, ze policjant tak powiedzial lub ze jest sie tutaj tylko na kilka lat nie bedzie dzialalo.