Ogólne > Informacje

DANIA JEST PANSTWEM PRAWA, CZYLI CO SIE NAM NALEZY

<< < (2/24) > >>

Grzegorz_Odense:
.
Podatki dunskie to sprawa skomplikowana - dlatego wiele osób woli sie tej materii nie dotykac wierzac ze wszystko samo sie zalatwi . Zalatwi sie - a jakze - tylko naszym kosztem.

Sprawa zaczyna sie w momencie rejestracji w Folkeregister - bo jednoczesnie z zameldowaniem dostaje sie numer osobisty ( cpr. nr. ) , zólta karte ubezpieczenia ( sygesikring ) i karte podatkowa . Te wszystkie rzeczy przychodza po kilku dniach . O ile z naszym numerem cpr czy karta ubezpieczeniowa nikt raczej bezposrednio zadnego przekretu nie zrobi - o tyle karta podatkowa moze byc przedmiotem naduzyc . Zaczyna sie to od tzw. forskudsregistrering ( rejestracja wstepna ) gdzie my sami lub firma posredniczaca zglasza nasze przewidywane dochody i odpisy podatkowe a komputer urzedu ustala do jakiej kwoty nasz zarobek jest wolny od podatku oraz ile procent mamy placic powyzej tego progu . I tu pierwsza mozliwosc dla oszustów . Mimo ze jak wykazalem w poprzednim odcinku do kwoty prawie 23.000 kr miesiecznie brutto nie powinnismy placic zadnego podatku ( przy prawidlowej rejestracji ) to jednak jezeli podany zostanie mniejszy niz przyslugujacy nam odpis podatkowy to sie na ten podatek zalapiemy . I co miesiac bedzie on nam z zarobku potracany . Ktos móglby naiwnie sadzic ze potem w rocznym rozliczeniu w maju nastepnego roku pieniadze sie odnajda i zostana nam zwrócone . Terefere ....

To co sie ewentualnie moze stac to to ze dostaniemy w Polsce czyste selvangivelse ( zeznanie podatkowe ) po dunsku z którym nie bedziemy wiedzieli co zrobic . To jest znak ze ktos tu zamierza zrobic szwindel poniewaz urzad wysyla normalnie te formularze wypelnione - i trzeba tylko sprawdzic czy wszystko sie zgadza i ewentualnie dopisac dochody osiagniete w Polsce jezeli pracowalismy w Danii ponad pól roku .  Nastepnie podpisac i im odeslac . Jednak jezeli te plachty przyjda bez zadnych liczb i nie jestesmy swiadomi tego ze to z powodu zamierzonego szwindlu - wtedy zgodnie z instrukcja z firmy która otrzymalismy przed wyjazdem do Polski zglosimy sie do jej przedstawiciela w Polsce o pomoc . Po czym dowiemy sie ze np. jezeli zaplacimy 2.500 kr i podpiszemy papiery in blanco - to juz oni je za nas wypelnia i to tak sprytnie ze nie bedziemy nic doplacac . Po krótkich wahaniach podpiszemy . I faktycznie juz wiecej o podatku dunskim nie uslyszymy . No pewnie - bo firma po oskubaniu nas z 2.500 kr za \"przysluge\" zgarnela takze caly nalezny nam zwrot podatku - który calkowicie bezzasadnie byl nam przez caly rok potracany ....

Co w takim razie zrobic aby nie dac sie orznac ? Przede wszystkim sprawdzic czy suma podawana na naszym kwitku placowym jako fradrag ( odpis ) zgadza sie z tym co nam przysluguje . Jest ona podawana zwykle jako tygodniowa , dwutygodniowa lub miesieczna . To co nalezy nam sie to 596 kr dziennie odpisu \"delegacyjnego\" przy kontraktach do roku czasu oraz ewentualnie odpis osobisty ( personfradrag ) w wysokosci 38.500 kr rocznie a wiec ponad 105 kr dziennie ( przy kontraktach ponad pólrocznych )  - razem 701 kr dziennie - czyli  9814 kr na 14 dni . To jest suma odpisu która odlicza sie od tego co zostalo po potraceniu 8% na cele socialne od zarobku brutto - a wiec od 92% zarobku . A wiec pulap zarobku bez podatku wyniesie 10.667 kr na 14 dni . Do takiej sumy nie powinnismy zaplacic ani grosza . Jezeli jest potracenie podatku mimo ze takiej sumy nie przekroczylismy to dzwonic do biura i wytlumaczyc im ze wiecie co sie wam nalezy . Powinno wystarczyc . Kiedy oni wiedza ze wy wiecie - to wiedza ze sie nie dacie - i zaraz te \"pomylke\" naprawia .

Mozna to jednak zalatwic jeszcze lepiej zwracajac sie samemu do  biura podatkowego i proszac o nowy forskudsregistrering - podajac te odpisy jakie nam przysluguja - oraz swój adres na który ma byc przyslana karta podatkowa . Po otrzymaniu jej wycinamy z niej tylko maly kuponik pod nazwa Hovedkort ( karta glówna ) i dostarczamy do biura - reszta jest nasza wlasnoscia - a w tym takze inny kupon - Bikort ( karta dodatkowa ) - na który mozemy podjac dodatkowa prace gdziekolwiek - i w takim wymiarze w jakim nam to pasuje .

Nastepna sprawa - nigdy niczego nie podpisywac in blanco . W razie jakichkolwiek problemów - np. braku liczb na zeznaniu podatkowym ( selvangivelse ) zwrócic sie o nie mailem do dunskiego urzedu podatkowego . A wysylajac z Polski zeznanie podatkowe dolaczyc podpisana karteczke z namiarami banku i numerem konta gdzie chcemy otrzymac ewentualny zwrot podatku . Jezeli jednak zadbalismy o prawidlowy forskudsregistrering i nie placilismy zadnego podatku to oczywiscie zwrotu tez nie bedzie .

Grzegorz_Odense:
Zeznanie podatkowe dla osób z ograniczonym obowiazkiem podatkowym w Danii .

Osoby przebywajace w Danii mniej niz 183 dni podlegaja ograniczonemu obowiazkowi podatkowemu ( begrænset skattepligt ) tzn . podlegaja tylko opodatkowaniu z dochodów uzyskanych w Danii .

Jezeli nie otrzymalo sie od firmy w której sie pracowalo sumarycznych danych dotyczacych zarobków to mozna napisac mail do urzedu podatkowego podajac imie i nazwisko , cpr. nr. nazwe i adres firmy oraz okres zatrudnienia . Wtedy urzad podatkowy wydostanie te dane od nich ( jezeli ich jeszcze nie dostal ) i przesle pod wskazany adres .

Jezeli ma sie juz dane dotyczace dochodu a tylko nie wie sie jak wypelnic zeznanie podatkowe nalezy przejsc od razu do punktu 2 .

1. Zdobycie danych do zeznania od urzedu podatkowego .

Podatki w Danii sa obecnie zarzadzane centralnie ale na stronie internetowej urzedu podatkowego nie ma adresu e-mail - natomiast nalezy wypelnic specjalny formularz po dunsku lub po angielsku .

Najpierw nalezy wejsc na strone internetowa urzedu podatkowego www.skat.dk a nastepnie kliknac na Kontakt . Potem kliknac na E-mail i wypelnic formularz który sie pokaze . Dla osób które nie znaja w dostatecznym stopniu jezyka angielskiego zamieszczam przykladowy tekst opisu sprawy po dunsku .

Vedrørende ( dotyczy ) - wpisac - Manglende oplysninger i selvangivelsen ( brakujace informacje w zeznaniu podatkowym )

Navn ( nazwisko ) - wpisac ímie i nazwisko

Cpr. nr. ( numer osobisty nadany w Danii ) - wpisac odpowiedni 10-cyfrowy numer

Adres : wpisac ulice i numer domu oraz ewentualnie mieszkania

Postkode ( kod pocztowy ) : - podac swój kod pocztowy w Polsce

By ( miasto ) : wpisac miejscowosc w której sie mieszka

E-mail adres ( adres e-mail ) : podac swój adres e-mail jezeli chce sie otrzymac odpowiedz w ten sposób

Telefon : podac ewentualnie swój telefon

W polu na tekt prosze wpisac ( mozna skopiowac stad - uzupelnic nazwe firmy i jej adres oraz wkleic to w formularz urzedu ) .
---------------------------------------
Da jeg fik en selvangivelse uden nogle fortrykte tal og samtidigt heller ikke fik nogen ærsopgørelse over mit løn fra ..................... ( nazwa firmy ) i  .................... ( miasto , ulica , numer ) , anmoder jeg om at sende mig de relevante oplysninger .

Tlumaczenie :
--------------------
( Poniewaz dostalam zeznanie podatkowe bez wydrukowanych liczb i jednoczesnie nie dostalam wogóle rozliczenia rocznego mojej placy u ............................ w ............................ - prosze o przeslanie mi odpowiednich informacji  ) .
Na koniec kliknac na Send ( wyslij ) .

Po kilku dniach kiedy otrzymujemy mail z informacjami a odpowiedzi jest zwykle tak sformulowana ze pisze w które rubryki wpisac jakie liczby . Ale gdyby tak sie nie stalo - oraz dla sprawdzenia poprawnosci podaje ponizej tlumaczenia poszczególnych terminów oraz w jakie rubryki nalezy wpisac jakie dane .


2 . Wypelnienie zeznania podatkowego dla osób z ograniczonym obowiazkiem podatkowym .

rubryka 11 - Personlig indkomst ( osobisty dochód ) - I alt ( razem ) - wpisac calkowity dochód brutto
( wykazany na zbiorczym zeztawieniu jako A- indkomst kontant )

W rubryce 53 nalezy wpisac odpis podatkowy nalezny osobom majacym stale zameldowanie w innych krajach w wysokosci 583 korony dziennie za kazdy dzien pobytu w zwiazku z praca w Danii ( ale nie wiecej niz za rok ) - pomniejszony o 5000 kr . Najpierw nalezy obliczyc ilosc dni pobytu , nastepnie pomnozyc przez 583 kr i odjac 5000 kr . Koncowa sume wpisac w rubryce 53 .

Przyklad :

Pracowalismy od 01.07.- do 31.08.05.  62 dni x 583 kr = 36.164 kr . Po odjeciu 5000 kr zostaje 31.164 kr - i te sume wpisujemy do rubryki 53 .

Jezeli firma potracala nam pieniadze za transport to mozemy te sume wpisac do rubryki 51 ( befordring ) .
Jezeli firma potracala nam pieniadze za przynaleznosc do zwiazków zawodowych lub do kasy dla bezrobotnych ( fagligt kontingent og A-kassebidrag ) to laczna sume wpisujemy do rubryki 52 .

Niczego wiecej nie musimy wpisywac poniewaz odpowiedni komputer sam odliczy 8 % arbejdsmarkedsbidrag od zarobku brutto . Natomiast feriepenge ( pieniadze wakacyjne ) sa opodatkowywane na biezaco i dlatego nie podaje sie ich w zeznaniu podatkowym .

Zeznanie nalezy po wypelnieniu podpisac na ostatniej stronie w miejscu oznaczonym - Underskrift - wpisac date w miejscu oznaczonym - Dato ( w formacie 2 cyfry jako dzien - 2 cyfry jako miesiac - 2 cyfry jako rok ) i wyslac  .

paweł:
jedno pytanie co do jednego szczegółu... gdzie znaleźć te tzw. umowy zbiorowe? interesują mnie dla spedytorów i innych pracowników biurowych w transporcie? czy są gdzieś dostępne w języku angielskim?

pozdr. / Paweł

Grzegorz_Odense:
.
Najbardziej kompetentne w tej sprawie sa oczywiscie odpowiednie zwiazki zawodowe bo to one sa strona umów zbiorowych . Niektóre z nich ( np. 3F ) robia nawet wyciagi z umów zbiorowych w jezyku polskim zeby pracownicy z Polski byli zorientowani w swoich uprawnieniach . Nie jestem pewien jakiemu zwiazkowi podlega stanowisko na jakim jest Pan zatrudniony - ale bardzo mozliwe ze to wlasnie 3F ( sekcja Transportu ) . Ich strona internetowa z mozliwoscia wyboru jezyka angielskiego i tekstami umów zbiorowych to www.3f.dk a calodobowy telefon to 70 300 300 .

Paweł:
witam,

czy mógłbyś mi pomoć w takim razie w kwestii SKAT-a? nie bardzo się w tym na razie łapię, bo jestem wciąż w Polsce i nie wiem jak to wygląda w praktyce. A żeby cos się dowiedzieć i poczytać o SKAT trzeba raczej znac duński...
Niedługo zaczynam pracę w Danii, mam kontrakt w duńskiej firmie na stałe, stałe zameldowanie w Polsce, w Danii będę wynajmował mieszkanie. Wyjeżdżam jak na razie sam. Załóżmy że na umowie mam 25 tyś DKK. To ile mi czego przysługuje? Czy tak jak piszesz wyżej ok 20 tyś kwoty wolnej od podatku? Czy jakoś inaczej? Nie chciałbym zostać wykorzystany w pewien sposób przez SKATA, a słyszałem również od brata, który jest w Danii od niedawna, że nieźle kombinują...

dzięki + pozdrawiam
Paweł

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej