"Rafalk": switna inicjatywa zamieszczenia linku do umowy. Gdybym wiedzial, ze jest po polsku, nie musialbym tlumaczyc.
"Archie33". W swojej odpowiedzi do "rafalk" zapraszasz go do lektury artykulu 23 pkt. tej umowy. tylko zapomniales, ze umowa zawiera wiecej punktow, miedzy innyi pkt. 4 i 5, ktore to ja omawialem w swoim pierwotnym poscie.
I to juz definitywnie ostatni raz zabieram glos odnosnie umowy miedzy PL i DK.
Nie sztuka jest czytanie, i przytaczanie tekstu wyciagnietego z kontekstu, sztuka jest zrozumienie w pojeciu ”sammenhæng”. Od lat (wielu, wielu lat) mam do czynienia z przepisami prawa, zarowno dunskego jak i miedzynarodowego, w tym Unii eurpopejskiej. Wiem, ze to specyficzny jezyk fachowy, a ta umowa to naprawde prosta i nieskomplikowana.
”Archie33” – Skat nie tylko moze ale i otrzyma wszystkie informacje o jakie poprosi US. Zabezpiecza mu to w pelni umowa, ktora dyskutujemy, bez wzgledu co mowi wysoko postawiony pracownik Banku, co mysli o tym Minister czy NBP, czy sam Prezydent - przepraszam ale taka jest prawda. Nawet ja, maluczki czlowieczek, posiadm informacje o stanie konta podatnika z Polski w sprawie podatkowej, w ktorej Skat sie zglosil do US i ktora to informacje US przekazal do Skat nie pytajac podatnika, ktorego poszukiwano, ale nie bylo go w PL. Nie wymeldowal sie z PL mial nadal adres w PL mieszkal i praowal od 2005 w Niemczech. Juz o tym pisalem.
Masz w zupelnosci racje, ze w umwie pkt. 3 zapisano (cytuje).
3. Postanowienia nie moga byc w zadnym stopniu interpretowane jako zobowiazujace Umawiajace sie Panstwo do:
a) stosowania srodkow administracyjnych, ktore sa sprzeczne z ustawodawstwem drugiego panstwa……itd
b) udzielania informacji, ktorych uzyskanie nie byloby mozliwe na podstawie wlasnego ustawodawstwa……..itd.
c) udzielania informacji, ktore ujawnialyby tajemnice handlowe……itd.
ALE TO NIE WSZYSTKO. Nastepny pkt. 4 i 5 zabezpieczaja, ze warunki ustanowione powyzej w pkt. 3 nie moga byc ”pasem cnoty” i tlumaczenie sie drugiego Umawiajacego Panstwa, ze ”niestety nie mamy kluczyka” do jego otwarcia.
4. Jezeli Umawiajace sie Panstwo wystepuje o informacje zgodnie z niniejszym artykulem, drugie Umawiajace sie Panstwo uzyje srodkow sluzacych zbieraniu informacji nawet jezeli to drugie Panstwo, nie potrzbuje tej informacji dla wlasnych celow podatkowych.
i……teraz Uwaga! Dalszy ciag punktu 4..
”Wymog, o ktorym mowa w zdaniu poprzednim podlega ograniczeniom, o ktorych mowa w ust. 3, lecz W ZADNYM WYPADKU takie ograniczenie NIE MOZE BYC ROZUMIANE JAKO ZEZWALAJACE Umawiajacemu sie Panstwu NA ODMOWE dostarczenia informacji jedynie dlatego, ze nie ma ona wewnetrznego interesu w odniesieniu do takiej informacji.
I jeszcze mocniejsze podkreslenie tego faktu …… w nastepnym punkcie
5. Postanowienia ustepu 3 (moja uwaga: ustep gdzie wlasnie jest mowa o tych wszystkich ”przeszkodach, jak wlasne ustawodawstwo, tajemnica handlowa itp)
W ZADNYM WYPADKU nie beda interpretowane jako zezwalajace Umawiajacym sie Panstwom na odmowe dostarczania informacji wylacznie z takiego powodu ze informacja jest w posiadaniu banku, innej instytucji …….itd
Konkluzja:
Dunski urzad (np. Skat) moze sie zwrocic do Urzedu Polskigo (US) o informacje.
Polski US zgodnie z punktem 3 bedzie w punkcie wyjsciowy mial racje, ze udzielenie tej informacji nie jest zobowiazujace, poneiwaz jest sprzeczne z wlasnym ustawodawstwem ale……
US zgodnie z pkt. 4 zobowiazany jest uzyc srodkow sluzacych uzyskaniu informacji, poniewaz punkt 3 nie upowaznia do odmowy jedynie z powodu nie posiadania intersu wlasnego w odniesieniu do takiej informacji
(tutaj moznaby bronic slusznosc US i interpretowac tak: no dobrze my, tzn. US nie mamy interesu w tej informacji, ale wewnetrzne przepisy prawa stanowia, ze nie mamy do nich dostepu. Taka ewentualna probe uchylania sie od udzielenia informacji zabezpieczyl nastepny pkt. 5), ktory cytowany kest powyzej