Biorac pod uwage zacieklosc z jaka organizacja dunskich importerow samochodow i organizacja dunskich automobilistow
walcza o zmniejszenie podatku rejestracyjnego , jest rzecza niezmiernie dziwna ze nigdzie nie mozna doszukac sie niczego na temat przegranych przez danie procesow . Sa natomiast informacje na stronie Komisji Europejskiej o wyrokach dla Danii przychylnych . Caly problem polega na tym ze Dania wywalczyla sobie sobie specjalne prawa w sprawach majacych szczegolne znaczenie dla jej interesow .Mozna tutaj nadmienic zakaz kupowania domkow letniskowych przez ososby nie posiadajace duskiego pobytu . drugi problem to operowanie dwoma okresleniami majacymi bardzo przyblizone znaczenie .. " sædvanligt opholdssted " i " sædvanlig bopæl "
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/com_da.pdf.... plus cytat dotyczacy sprawy o smochod
""II. Sager mod Danmark.
1) UK mod Danmark – indregistrering af bil på britiske nummerplader.
En britisk statsborger, gift med en dansk statsborger, brugte sin britisk indregistrerede bil i Danmark i forbindelse med, at ægteparret havde købt et sommerhus i Danmark, hvor de ville tilbringe en del tid.
I forbindelse med det længere ophold i Danmark overvejede den britiske statsborger at lære dansk, så han kunne tage sig et midlertidigt arbejde her i landet. For at kunne deltage i sådan et kursus, skulle han optages i Folkeregisteret.
Efter nogen tid i Danmark blev den britiske statsborger standset af politiet og fik både et bødeforlæg og et krav om betaling af registreringsafgift til den danske stat.
SOLVIT blev involveret og undersøgte sagen nærmere.
3 Et tilknyttet organ er en slags SOLVIT-ambassadør, der dels kan gøre reklame for SOLVIT, dels kan fremsende sager på andres vegne til SOLVIT-centrene.
9
Det viste sig, at den britiske statsborger ved optagelsen i Folkeregisteret blev betragtet som havende bopæl i og dermed sin stærkeste tilknytning til Danmark (sædvanligt opholdssted). Herved blev han underlagt de danske reglers krav om, at bilen skulle registreres senest 14 dage efter indførslen til Danmark.
Selvom EU-reglerne giver mulighed for kørsel i et andet EU-land end det EU-land, hvortil EU-borgeren har sin stærkeste tilknytning, i op til ½ år, viste SOLVIT’s undersøgelser, at Danmark har en undtagelse, hvorved de skrappe danske regler kan finde anvendelse, uden at dette bryder med EU’s regler.
De særlige danske regler, der indeholder undtagelsen fra EU’s regler, drejer sig om definitionen af ”sædvanligt opholdssted”.Rigspolitiets færdselsafdeling lovede, at de ville tage stilling til dette spørgsmål på baggrund af de oplysninger, der var kommet frem i forbindelse med bl.a. SOLVIT’s undersøgelser. Denne afgørelse ville kunne påklages til Færdselsstyrelsen. ""